Cours de civilisation – niveau Master

Modules de master transversal proposée conjointement par le Département d’études néerlandaise et le département d’études scandinaves. Pendant les cours, qui se veut éminemment interactif et interdisciplinaire, les étudiants travaillent et discutent en autonomie de sujets de recherche sélectionnés en accord avec les enseignants. La thématique générale évolue chaque année.

Chemins du Nord. Approches littéraires, culturelles et linguistiques
LG61EM30 (1er semestre)
LG61FM30 (2 e semestre)

2020/21 : En ligne. En anglais en collaboration avec l’Université de Fribourg dans le cadre du réseau EUCOR en études scandinaves.

(1er semestre:) The Modern Breakthrough and The Nordic Welfare State

Enseignant : Søren Blak Hjortshøj – hjortshoj@unistra.fr

Inscriptions auprès de l’enseignant. Le cours aura lieu en ligne dans la deuxième moitié du semestre à partir du 15 octobre.

Denmark (and the Nordic Welfare States in general) scores the highest rates in statistics on social trust and “happiness.” In fact, according to the leading American politologist Francis Fukuyama, other nations should learn from Denmark and its nation building – but what exactly can be learned? Fukuyama and the welfare research that focus on the cultural historical origins of the Nordic welfare state have so far traced the roots of the Danish welfare state back to the nineteenth century and the Danish priest and educator N. F. S. Grundtvig’s initiatives and writings. Thus, Grundtvig created a reformed Protestantism focusing on “the people”, the Danish peasants, as the focal point in the national tradition. Consequently, as Fukuyama argues, this peasant oriented movement gradually won more and more political and social recognition through this new interpretation of Protestantism, the Folk High Schools, the peasants’ co-op movement and the national liberal political party of Venstre. This course challenges the narrative of this monocultural origin of the Welfare State as a reductive narrative focusing merely on one group/class in society and one type of Protestantism. Instead, we will examine the culturally pluralistic Modern Breakthrough ideal of “debating problems”, first formulated by the Danish Jewish intellectual Georg Brandes in 1871, as a necessary, correlating origin. Brandes’ call for “debating problems” of political, cultural and economic nature subsequently also had a greater trans-Nordic influence as it focused debating problems of other groups in society than those of the peasants: The non-property owning groups of husmænd, the rural and urban proletariat, women, children and Jews. Through out the different sessions, we will read and discuss Modern Breakthrough texts, and up until today, follow this ideal of “debating (equality) problems” as a key thread in understanding how the Nordic literature, since Brandes’ announcement of the modern breakthrough in 1871, has and continues to shed light on issues and crises that the modern welfare state can/should attend to and transform according to. Besides reading Modern Breakthrough texts of Brandes and Henrik Pontoppidan, we will also focus on how Modern Breakthrough ideals (along with Nietzsche) influenced the Swedish female writers Ellen Key and Edith Södergren in their focus on the emancipation of women and children, how Inger Christensen wrote eco-poetry already in the 1970s criticizing the capitalistic growth ideal, and how present-day Nordic migrant literature of Yahya Hassan and Athena Farrokzhad continue to debate important Nordic equality problems of today.

(2e semestre) Mythologie Nordique et Nationalisme Romantique : Arts, littérature et sciences humaines en Scandinavie au xixe siècle

Norse Mythology and Romantic Nationalism : Arts, literature and humanities in 19th-century Scandinavia

Le cours sera enseigné en français ou anglais en fonction des compétences lingustistiques des participants

Enseignante : Susan FILOCHE-ROMME <susan.filoche-romme@ens.psl.eu>

À la fois sujet de débats et source d’inspiration pour de nombreux acteurs culturels des sociétés scandinaves et européennes, la mythologie nordique connaît, dès la fin du xviiisiècle et tout au long du xixsiècle un renouveau sans précédent – on la retrouve aussi bien en littérature qu’en philologie, mais aussi dans les arts de la scène et les beaux-arts. Dans ce cours nous étudierons ce phénomène dans son contexte transnational, et au travers d’études de textes, d’oeuvres et documents variés.

Both a subject of debates and a source of inspiration for many cultural agents in Scandinavian and European societies, norse mythology is subject to an unprecedented renewal, from the late 18th century and throughout the 19th century – it can be found in literature, in philology, as well as in the performative arts and fine arts. In this class we will study this phenomenon in its transnational context, through the study of various texts, artworks and documents.